22 October 2025
เมื่อวันที่ 9 ตุลาคม 2568 PSU Esports Studio - Phuket จัดกิจกรรมการเรียนรู้ผ่านเกม Supply Chain Analysis Through Game ให้กับนักศึกษาชั้นปีที่ 3 คณะการบริการและการท่องเที่ยว ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของรายวิชา Supply Chain Management ณ PSU Esports Studio - Phuket มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตภูเก็ต
เกมที่ใช้ในการเรียนรู้ คือ Overcooked! 2 ซึ่งจำลองการทำงานเป็นทีม และ การจัดการกระบวนการทำอาหาร นักศึกษาต้องรับมือกับภารกิจที่ซับซ้อน เช่น เตรียมวัตถุดิบ ปรุง และเสิร์ฟอาหารตรงเวลาในครัวที่มีอุปสรรค ทำให้ต้องวางแผนขั้นตอน ประสานงาน และจัดการวัตถุดิบอย่างมีประสิทธิภาพ
โดยกิจกรรมแบ่งเป็น 4 ช่วงหลัก ดังนี้
Concept Linking - แนะนำแนวคิด Supply Chain และเชื่อมโยงกับบทบาทในเกม เช่น Procurement, Manufacturing, Storage, Distribution, Logistics
Basic Gameplay & Observation - นักศึกษาแบ่งทีม เล่นด่านเพื่อคุ้นเคยกับเกมและบทบาทในครัว
Complexity & Supply Chain Mapping - วางแผน Supply Chain Map ของทีม เล่นด่านซับซ้อนขึ้น และสะท้อนบทบาท ปัญหา และแนวทางปรับปรุง
Reflection & Knowledge Integration - แลกเปลี่ยนความเห็นเกี่ยวกับการเชื่อมโยงขั้นตอนในเกมกับ Supply Chain จริง พร้อมทำแบบประเมินหลังกิจกรรม
การเรียนรู้ผ่านเกมช่วยให้นักศึกษาเข้าใจเนื้อหาเชิงปฏิบัติ พัฒนาทักษะการทำงานเป็นทีม การวางแผน การแก้ปัญหา และการจัดการเวลาในสถานการณ์จำลองที่สนุก และท้าทาย นอกจากนี้ยังสร้างแรงจูงใจ ทำให้เนื้อหาวิชาไม่ใช่แค่ทฤษฎี แต่สามารถนำไปใช้ในชีวิตจริงและการทำงาน
สำหรับคุณครู อาจารย์ หรือผู้จัดกิจกรรมที่สนใจพัฒนาทักษะการเรียนรู้ผ่านเกม สามารถสอบถามได้ที่เพจ PSU Esports Studio - Phuket
On October 9, 2025, PSU Esports Studio - Phuket organized a learning activity through the game “Supply Chain Analysis Through Game” for third-year students of the Faculty of Hospitality and Tourism. This activity was part of the Supply Chain Management course at PSU Esports Studio - Phuket, Prince of Songkla University, Phuket Campus.
The game used for learning was Overcooked! 2, which simulates teamwork and food preparation processes. Students had to handle complex tasks such as preparing ingredients, cooking, and serving dishes on time in a kitchen full of obstacles. This required careful planning, coordination, and efficient management of resources.
The activity was divided into four main phases
Concept Linking - Introduced supply chain concepts and connected them to roles in the game, such as Procurement, Manufacturing, Storage, Distribution, and Logistics.
Basic Gameplay & Observation - Students were divided into teams to play levels and become familiar with the game and their kitchen roles.
Complexity & Supply Chain Mapping - Teams planned their supply chain maps, played more complex levels, and reflected on roles, challenges, and possible improvements.
Reflection & Knowledge Integration - Students shared insights on linking in-game processes with real-world supply chains and completed post-activity evaluations.
Game-based learning helped students understand practical content, develop teamwork, planning, problem-solving, and time management skills in a fun and challenging simulation. It also increased motivation, showing that course content is not just theoretical but can be applied in real life and the workplace.
Teachers, lecturers, or activity organizers interested in developing game-based learning skills can contact PSU Esports Studio - Phuket via the page.