3 September 2025
เมื่อวันที่ 28 สิงหาคม 2568 นักศึกษาชั้นปีที่ 3 คณะการบริการและการท่องเที่ยว จำนวน 12 คน ในรายวิชา Supply Chain Management ได้เข้าร่วมกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เกมเป็นฐาน (Game-based Learning) ณ PSU Esports Studio – Phuket มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตภูเก็ต
เกมที่ใช้ในการเรียนรู้ คือ Overcooked! 2 เกมจำลองการทำงานเป็นทีมและการจัดการกระบวนการทำอาหาร โดยนักศึกษาแบ่งเป็นทีมแต่ละทีมต้องรับมือกับภารกิจทำอาหารที่ซับซ้อนขึ้น เช่น การเตรียมวัตถุดิบ การหั่นผัก การปรุง และการเสิร์ฟอาหารให้ตรงเวลาในครัวที่มีอุปสรรค เช่น ครัวกลางแจ้ง ครัวลอยน้ำ หรือเครื่องปรุงเปลี่ยนตำแหน่ง ทำให้ทีมต้องวางลำดับขั้นตอน ประสานงาน และจัดการวัตถุดิบอย่างมีประสิทธิภาพเพื่อส่งอาหารตรงเวลาและทำคะแนนสูงสุด
ระหว่างเล่นเกม นักศึกษาหลายคนได้เห็นภาพของ Supply Chain ในโลกจริง ผ่านการจัดการขั้นตอน การแบ่งงาน และการแก้ไขปัญหาเฉพาะหน้า นักศึกษายังได้เรียนรู้การ สื่อสาร การช่วยเหลือกัน และการตัดสินใจอย่างรวดเร็ว ซึ่งเป็นทักษะสำคัญทั้งในเกมและในชีวิตจริง
การเรียนรู้เนื้อหาในรายวิชาผ่านเกมช่วยให้นักศึกษา เข้าใจเนื้อหาเชิงปฏิบัติได้ชัดเจนขึ้น พัฒนาทักษะการทำงานเป็นทีม การวางแผน การแก้ปัญหา และการจัดการเวลา ในสถานการณ์จำลองที่สนุกและท้าทาย นอกจากนี้ยังเป็นการสร้าง แรงจูงใจและความสนใจในการเรียนรู้ ทำให้เนื้อหาวิชาไม่ใช่เรื่องทฤษฎีเพียงอย่างเดียว แต่สามารถนำไปปรับใช้ในชีวิตจริงและการทำงานในอนาคต
สำหรับคุณครู อาจารย์ หรือผู้จัดกิจกรรมที่สนใจพัฒนาทักษะการเรียนรู้ในด้านต่าง ๆ ผ่านการใช้เกมเป็นสื่อการสอน สามารถติดต่อสอบถามได้ที่เพจ PSU Esports Studio - Phuket
On August 28, 2025, twelve third-year students from the Faculty of Hospitality and Tourism, enrolled in the Supply Chain Management course, participated in a game-based learning activity at the PSU Esports Studio on the Phuket Campus of Prince of Songkla University, Phuket.
The game used for learning was Overcooked! 2, a simulation that emphasizes teamwork and managing cooking processes. Students were divided into teams, with each team tasked with handling increasingly complex cooking missions, such as preparing ingredients, chopping vegetables, cooking, and serving dishes on time in kitchens with various obstacles—e.g., outdoor kitchens, floating kitchens, or ingredients randomly changing positions. Teams had to sequence tasks, coordinate, and manage resources efficiently to deliver meals on time and achieve the highest scores.
While playing, many students were able to see real-world supply chain concepts through task management, role division, and problem-solving under pressure. They also learned essential skills, such as communication, mutual support, and rapid decision-making—skills that are valuable both in the game and in real life.
Learning course content through games allowed students to better understand practical concepts, develop teamwork, planning, problem-solving, and time management skills in a fun and challenging simulated environment. Additionally, it fostered motivation and interest in learning, making the course content more than just theory and enabling students to apply it in real life and future work.
For teachers, instructors, or activity organizers interested in developing learning skills in various areas through the use of games as a teaching tool, please contact the PSU Esports Studio - Phuket facebook page for more information.